söndag 25 september 2011

Lyckan, kärleken och meningen med livet

Äntligen är denna bok färdigläst. Det tog sin lilla tid. Det är alltså en biografi av Elizabeth Gilbert. En amerikanska som är så knäckt efter skilsmässa från make, därpå en intensiv kärleksaffär, varefter hon blir dumpad och hon famlar i blindo och har stora bekymmer med sitt liv. Hon känner att hon måste göra ett bryt och bestämmer sig för en omfattande resa till Italien, Indien och Indonesien. Hon släpper alla måsten och bara njuter av god mat och det italienska språket och en allmänt skön tillvaro. Därefter vill hon utforska sin andlighet mera och ägnar sig åt meditation i Indien vilket inte är helt lätt. Dock efter stor envishet känner hon att hon behärskar meditationen och hon börjar läka sig själv. Hon har under hela sitt vuxna liv aldrig varit utan pojkvän men under denna tid vill hon prova att leva i celibat och försöka klara sig själv. När hon kommer till Bali är hon tillfreds med sig själv. Där söker hon upp en medicinman och lär sig om den balinesiska livsfilosofin. Resan slutar här och det är ett positivt slut på boken. I början av boken blir jag lite trött på henne och alla hennes problem med sina förhållanden och jag tänker nästan strunta i boken. Jag är glad att jag fortsatte för det är ändå en intressant bok om meningen med livet och det känns lite som att jag själv är med på resan ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar