söndag 4 september 2011

Igelkottens elegans

Jag har glömt att recensera Igelkottens elegans av franska författarinnan Muriel Barbery.
Jag blev tipsad av min goda vän M och hon är lite kräsen så jag tänkte att den  måste jag försöka läsa. Tursamt nog fick vår vikarie B  på jobbet tag på ett fint exemplar på loppis och jag fick låna den direkt.
Jag var lite tveksam under det första kapitlet. Undrade när det skulle bli bra. Men jag blev snart positivt överraskad och när jag läst ut boken kände jag stor saknad. Det var en ovanlig berättarstil och huvudpersonen i boken, en kvinnlig 54-årig parisisk portvakt, blir man bara mer och mer fäst vid. Det är sällan man snubblar över en sådan godbit till bok. Men den var stundtals lite tuff då jag tvingades till eftertanke. Ingen bok för latmaskar... Men jag undrar om jag inte borde ge betyget 10 av 10....

2 kommentarer: