tisdag 30 augusti 2011

Paria

Så har jag nu avslutat Paria med Björn Hellberg. Trodde inte jag läst något av Hellberg förut men jag tycker stilen känns bekant och jag känner absolut igen det, så troligtvis har jag läst något av honom förut.  Boken handlar om en fiktiv storstad i Sverige där vi får följa en kriminalinspektör samt en kriminaltekniker. Det börjar med att man får veta lite om offrets sista dagar, sedan förövarens tankar. Strax  när det blir ett polisärende så handlar det även  om de två ovan nämnda kriminalarna, både privatlivet och utredningensarbetet.  I början av boken var jag lite tveksam. Kände mig ointresserad. Men allteftersom föll jag för den raka och tydliga handlingen och trots en otäck historia så är det en hel del värme i boken tack vare de olika karaktärerna. En helt ok svensk deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar