lördag 27 augusti 2011

Fina loppisfynd

Idag har jag botaniserat bland böckerna på Lions årliga loppis på matfestivalen. Hittade kanske inga riktiga favoriter men ändå lite intressanta saker. Det blev:
"101 saker du ska göra innan du dör" av Richard Horne.  Har bläddrat lite i den och den är ganska galen men säkert kan man ta till sig något tips.
Michael Nyqvist med "När barnet lagt sig" som lär vara en självbiografi. Har hört gott om den.
Sheila O Flanagan med "Inte han".Lär vara bra chick-lit. Vi får se.
Robin Pilcher med "En ny början". Detta är väl Rosamunde Pilchers son. Njöt av Rosamundes böcker på 90-talet. Ska bli kul att läsa hur sonen skriver.
"Svinhugg" med Marianne Cederwall vet jag inget alls om. Lär vara en debutant och enligt notiserna på boken är den underhållande och spännande.....
Sist två böcker med Karin Alfredsson. "Kvinnorna på 10:e våningen" och "80 grader från varmvattnet". Det blir nog ganska tuff läsning. Jag har tidigare läst "den sjätte gudinnan" om några kvinnors förfärliga livsöden i Indien. Jag upplevde boken som otroligt engagerande. Är inte så påläst om dagens Indien och jag blev betryckt av det jag läste , om hur kvinnor förtrycks och förnedras. Men det var  ändå uppmuntrande läsning där de kämpar på och får lön för sin list. Dock är det enligt somligas bedömning hennes bästa  bok så möjligen är de jag nu införskaffat inte lika lyckade. Men det är inte fel att bli lite bildad samtidigt som det förhoppningsvis är spännande.
Nu ska jag gå upp och fortsätta med Björn Hellbergs bok, återkommer snart med hur den var.

1 kommentar:

  1. Jag kan verkligen rekommendera Mikael Nyqvists bok. Inget man bör missa.
    K

    SvaraRadera