söndag 28 oktober 2012

Den trettonde historien av Diane Setterfield

Den här boken har tydligen legat etta på topplistorna i USA och uppskattats av många.  Jag hade aldrig hört talas om den innan Bea nämnde den. Den har lovordats stort av henne och J  i bokcirkeln och jag började nyfiket läsa. Margaret Lea arbetar i sin fars antikvariat och får en dag ett uppdrag att skriva en biografi över en känd och mytomspunnen åldrande författarinna. Det visar sig inte så enkelt då författarinnan under alla år underhållit sanningen om sitt liv. En historia som visar sig dölja osannolika familjehemligheter.  Det tar ett bra tag innan jag kommer in i boken, även om jag direkt slås av att författarinnan har en speciell stil och lyckas förmedla en ovanlig stämning nästan direkt. Men jag är tveksam och inte så överväldigad. När jag ungefär läst halva boken börjar jag bli mer involverad och känner mig mer nyfiken på hur det ska gå. Jag inser att jag borde läst mer noggrant för jag blir lite förvirrad av händelseutvecklingen i boken. Inser att jag inte har full koll. Irriterande då det är en riktigt mysig och besynnerlig  berättelse som målas upp. Påminner om en gammal hederlig saga och jag blir sittande lite överraskad över slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar