måndag 9 april 2012

Saras Nyckel av Tatiana de Rosnay

Den här bokens handling baseras på händelser i Paris under andra världskriget. Det är två parallella historier, nutid om en amerikansk journalist som är gift med en fransman och lever i Paris,  och tillbakablickar där vi får följa en judisk familj när de tillfångatas och förs bort. Journalisten gräver i det förflutna för att skriva en artikel om vad som hände 60 år tidigare då den franska polisen samlade ihop och förde bort judiska familjer. Hon råkar också få reda på att den lägenhet hon och hennes familj planerar att överta efter att farmodern flyttat ut ursprungligen tillhörde en judisk familj. Det är intressant att läsa om hur amerikanskan upplever fransmännen och hur  hon beskriver Paris. Tillbakablickarna är ohyggligt spännande och jag läser febrilt. Det är så gripande och rörande att jag kan nästan inte kan sluta läsa. Som alltid när man läser om förintelsen så undrar man hur detta kunde hända. Det är nästan för hemskt att ens tänka på. Boken är suveränt skriven.

3 kommentarer:

  1. Jag har hört många prata om boken och även filmen(??). Har för mig att den finns som film också. Det låter verkligen som en spännande bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har gjorts en film också. Den vill jag förstås se, tror den är hyfsad. Det som är bra med boken är att det varvas med lite lättsammare saker. Boken Ninas resa som skrevs för några år sedan är tyngre men en bok som stannar kvar i minnet länge. Det är dessutom sant, Lena Einhorn har skrivit boken om sitt mors liv i Warsawas ghetto. Hon fick augustpriset för boken 2005. Även film finns här.

      Radera
  2. Här kommer en liten utmaning från mig och min syster! Hoppas allt är bra. Ses på onsdag!

    http://beasbokhylla.blogg.se/2012/april/utmaningar.html

    SvaraRadera