lördag 25 augusti 2012

Tyst i klassen av Björn Ranelid

Jag har aldrig läst något av Ranelid förut men fick boken av en tjej på jobbet. Jag vet inte så mycket om honom men jag blir berörd av hans skarpa iakttagelse av fattigdomen i  Sverige i början på 1900-talet och framåt. Berättelsen handlar om en Karin Liljas otroliga öde. Hon gifter sig med en man som visar sig vara en supande hustrumisshandlare. Hon föder sex söner och sliter för att försörja dem då makens lön mestadels slösas bort på sprit och spel. Det är fattigt och de bor i några slags nödbostäder för de sämst lottade i samhället. Barnen råkar illa ut på olika sätt och det är ett under att Karin mäktar med. Tillvaron blir lite bättre  när hon mystiskt adopterar ett flickebarn. Då blir det successivt mjukare stämning därhemma och mannen blir "snällare". Det är intressant att läsa om den här tiden i Sverige och det känns ganska verklighetstroget.  Jag tycker dock  det är en hel del konstiga upprepningar emellanåt i boken och jag blir stundtals trött på det storslagna och överdrivna språket. Han har ett rikt och väldigt målande språk men det känns lite för mycket och det dröjer nog innan jag läser Ranelid igen.

2 kommentarer:

  1. Gissar på detta är ingen bok du skulle tipsa andra om eller?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror lite på. Den beskriver väl hur det var för de fattiga familjerna förr i tiden. Hur tufft det var och det känns trovärdigt. Märks att författaren har varit med på riktigt. Så jag vill inte avråda.

      Radera