söndag 19 februari 2012

Det kalla landet av Inger Frimansson

Jag har läst det mesta med denna  författarinna och verkligen gillat det.  Denna bok är en fortsättning på hennes förra bok "råttfångerskan". Handlingen kretsar kring vad som hänt med alla personerna efter att Ingrid "hållts fången" av sin mans före detta fru. Ingrids man Titus  har dött och det är förberedelser för begravningen etc. Handlingen kretsar kring Titus döttrar och Roses son samt Ingrid och hennes  syster. De olika personerna drivs av hämndlystenhet och besatthet och jag blir lite trött. Det som hänt är förstås traumatiskt men ingen verkar kunna glömma och gå vidare. Handlingen känns ointressant och inget att fylla en hel bok om, det  hade varit bättre med en längre epilog i förra boken, eftersom man undrade lite hur det gick sedan.  När jag hade läst Råttfångerskan var jag eld och lågor, men denna boken var ingen höjdare i mina ögon. Men omslaget är onekligen vackert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar