söndag 29 januari 2012

Thåström Stå aldrig still

När jag var 17 bast fick jag upp ögonen för Joakim Thåström. Han var sångare i Imperiet och jag och mina kompisar älskade dem. De åkte runt i folkparkerna och uppträdde. Thåström var tidigare känd som sångare i punkgruppen Ebba Grön. De hade jag aldrig fastnat för, var kanske för liten och oskyldig. Tung och poetisk rock var typiskt för Imperiet. Thåström var döläcker och sjöng med stark inlevelse. Boken handlar om olika intervjuer med Thåström under hela hans karriär. Det är ganska mycket upprepningar då många intervjuer handlar om samma sak. Ska Ebba Grön förenas igen? Vem är Joakim Thåström? Ja lite intressant var det att få veta lite mer om denne mytomspunne gamle punksångaren. Han är tydligt en väldigt rastlös person som har lätt för att bli uttråkad och man kan föreställa sig att han märks i ett rum bland många med sin rastlösa energi.  Jag känner mig lite som en gropie och jag undrar vad karln har för sig nu för tiden...Många sköna sånger har han gjort genom åren. Dynamiska "var e vargen" och "CC cowboys" var det som snurrade på skivtallriken "då".

2 kommentarer:

  1. Kul att du skriver om din tonårsnostaligi! Har aldrig riktigt fått något grepp om Thåström. Kanske ska plugga på lite om honom och lyssna lite på Spotify?

    SvaraRadera
  2. Ja det ska du göra. Imperiet gjorde så ren och rak rock. Lyssna förutom på "var e vargen" och cc-cowboys också på Fred och Österns röda ros. Thåström med Karenina är också en fin låt.

    Men det är väl det som är grejen med Thåström, man får inget grepp om honom....
    Annelie

    SvaraRadera