söndag 29 januari 2012

Möten med Morrissey

Det här var en bok jag höll på med ganska länge. Jag har sedan några år tillbaka observerat denna artist och blivit framförallt frälst i en låt som heter  "you have killed me". Vet inte varför jag fastnat för just den, men ett tag spelade jag den dagligen. Någonting speciellt som tilltalade mig på något sätt. Jag har också förstått att han är en mycket egensinning artist så av den anledningen plockade jag med mig boken hem från bibblan. Boken bygger på intervjuer som en journalist och fan gjort av honom, Len Brown. På baksidan av boken beskrivs Morrissey  som en av Storbrittaniens största musikgenier.  Nu var det ett par månader sedan jag läste ut boken så jag kan inte redogöra så noggrant. Det jag minns är ändå att frågorna om Morrissey ständigt handlar om huruvida han är gay eller inte. Det har han tydligen aldrig svarat rakt ut på vilket har gjort honom svår att förstå sig på. Han började sin karriär som sångare i the Smiths och mycket handlar också om huruvida gruppen kommer förenas igen. Boken kändes lite tjatig och det är nog mest intressant för ett riktigt fan, men lite spännande var det. Speciellt intressant  att läsa om vilka artister som influerat honom. Black Cilla, Sandie Shaw och Marianne Faithful var bland annat namn som kom upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar