lördag 12 november 2011

Vindens skugga

Vindens skugga

Det tog en stund att läsa ut boken Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Man märker direkt att det är en författare av klassiskt mått och jag känner att det är en speciell bok jag har i handen. Det handlar om en ung pojke som hittar en gammal bok och det är egentligen kring boken hela historien kretsar. Det är hårda tider i Barcelona och det är otroligt mustigt skrivet med en känsla av mystik över hela historien. Ibland känner jag att det dyker upp personer i historien som jag sedan längre fram glömmer bort och egentligen skulle jag kunna läsa om boken för att bättre hänga med i alla turer. Den är således inte helt lättläst och ibland förstås lite lätt overklig. Men det är en spännande historia som får ett lite oväntat slut men som ändå knyter ihop alltihop så att det känns befriande mot slutet. Jag drar en lättad suck och får nog läsa något lugnare efter detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar